Seminars at the Faculty of Informatics

(Per il testo in italiano vedere sotto.)

 

The Faculty of Informatics is pleased to announce a public lecture of Dr. Leslie Lamport, famous researcher of Microsoft Research in Mountain View, California, who received in 2006 the Honorary Doctorate from the Faculty of Informatics of USI.


What is Computation?

"We depend on computer systems that are not dependable. No one knows how to solve this problem, and I don't pretend to. But a better understanding of what those systems do just might help a little. The tool that people have been using for centuries to understand such things is math. I will use math to explain what computation is. I will assume a familiarity with grade-school arithmetic, and I will explain the small amount of additional math that is required (which is much simpler than arithmetic)."

The talk will take place on Monday, May 11 at 6:00PM, in the Auditorium of USI Lugano.


SHORT BIOGRAPHY

Dr. Leslie Lamport received a doctorate in mathematics from Brandeis University, Massachusetts, in 1972, with a dissertation on singularities in analytic partial differential equations, which prepared him for a career as a computer scientist at Massachusetts Computer Associates, SRI, Digital, and Compaq. In 2001 he joined Microsoft Research at Mountain View in California.
Dr. Lamport's research contributions have laid the foundations of the theory of distributed systems. Among his most notable papers are the following three:

" Time, Clocks, and the Ordering of Events in a Distributed System
" Distributed snapshots: determining global states of distributed systems
" The Byzantine Generals Problem

which produced original and insightful concepts and, for this reason, they are among the most cited papers in the field of distributed systems.
Among his contributions is TLA+ (the Temporal Logic of Actions), a logic for specifying and reasoning about concurrent and reactive systems, that he defines as a Quixotic attempt to overcome engineers' antipathy towards mathematics. He is author of the book Specifying Systems: The TLA+ Language and Tools for Hardware and Software Engineers.
Dr. Lamport received five honorary doctorates from European Universities. Among them are EPFL in 2004 and USI in 2006. In 2004 he received the IEEE Piore Award because of his outstanding contributions in the field of information processing, in relation to computer science, deemed to have contributed significantly to the advancement of science and to the betterment of society.
He is also famous as the author of LaTeX, a document formatting system used extensively by researchers as well as by professional editors.

 

--------------------------------

 

La Facoltà di scienze informatiche ha il piacere di annunciare la conferenza pubblica del Dr. Leslie Lamport, celebre ricercatore del Microsoft Research Center di Mountain View in California, insignito nel 2006 anche del dottorato honoris causa da parte della Facoltà di scienze informatiche dell'USI.


Cos'è il calcolo?   (What is Computation?)

"Oggi dipendiamo sempre più da sistemi informatici non ancora del tutto affidabili. Nessuno sa come risolvere questo problema, e non pretendo di farlo io, ma una migliore comprensione di cosa questi sistemi sono in grado di fare può aiutare. Lo strumento che abbiamo utilizzato da secoli per capire questi aspetti è la matematica. Nel corso di questo seminario utilizzerò la matematica per spiegare che cos'è il calcolo. Darò per scontato che chi seguirà la conferenza abbia familiarità con le conoscenze scolastiche di artimetica e spiegherò la poca matematica che è richiesta in più. (Che è molto più semplice dell'aritmetica.)"


La conferenza, che si terrà in lingua inglese ed avrà come titolo "What is Computation?", avrà luogo alle ore 18:00 di lunedì 11 maggio, nell'Auditorio del Campus di Lugano.

 

BREVE BIOGRAFIA


Il dottor Leslie Lamport conseguì il dottorato in matematica presso l'Università di Brandeis, Massachusetts, nel 1972, con una dissertazione sulle singolarità nelle equazioni differenziali parziali analitiche che, lo preparò ad una carriera come ricercatore presso importanti centri di ricerca di aziende come la Computer Associates del Massachusetts, la SRI, la Digital e la Compaq. Dal 2001 lavora per Microsoft Research a Mountain View in California.
Il dottor Lamport ha contribuito in maniera tangibile ai risultati fondamentali che costituiscono le basi teoriche dei sistemi distribuiti. Tra i suoi articoli più famosi ci sono i seguenti tre:


" Time, Clocks, and the Ordering of Events in a Distributed System
" Distributed snapshots: determining global states of distributed systems
" The Byzantine Generals Problem


che hanno prodotto concetti originali e utili e, per questa ragione, sono i più citati nel settore dei sistemi distribuiti.
Tra i suoi contributi vi è il linguaggio di specifica TLA+ (the Temporal Logic of Actions), una logica per specificare e ragionare sui sistemi reattivi e concorrenti, che egli definisce un tentativo di sormontare l'antipatia degli ingegneri verso la matematica. È autore del libro Specifying Systems: The TLA+ Language and Tools for Hardware and Software Engineers.
Il dottor Lamport ha ricevuto numerosi riconoscimenti tra i quali tre dottorati honoris causa da cinque università europee tra cui: il Politecnico Federale di Losanna nel 2004 e l'Università della Svizzera italiana nel 2006. Nel 2004 ha ricevuto l'IEEE Piore Award per il suo importante contributo nel settore dell'elaborazione dei dati informatici, ritenuto significativo per l'avanzamento della scienza e per il miglioramento della società.
È anche famoso come l'autore di LaTeX, un sistema di formattazione di documenti molto utilizzato nel mondo della ricerca e nell'editoria professionale. 

URL 1: http://www.inf.unisi.ch